Хляб с конопени семена, квас и …спонтанен пълнеж

Вече може да се каже, че имам опит с кваса и че няма нужда толкова да философствам, когато приготвям поредното хлебче. Да, ама не- нали знаете, че човек цял живот се учи. И най-вече от грешките си :) Не е лошо да грешим, лошо е да забравяме грешките си и да не си взимаме поука! А този път даже и полза си взех! Грешката ми беше всъщност най-обикновено бързане, породено от факта, че бързах да ида до офиса и не доглеждах коя подправка в кое бурканче е.

Другото, от което се поучих ( макар че този съвет съм го чела в упътванията на Йоана за Хляб от спелта с ръжен квас) е относно времето на втасване на хляба с квас. За разлика от лошата и вредна купешка мая, която втасва за няма и 20 минути, тестото с квас се проявява като изпитание за търпението ви ;) Поне 3-4 часа втасване преди да го изпечете, а най-добре след като го премесите, отново да го оставите за час-два и тогава да печете. Не че трябва да го гледате как втасва, но трябва да изтърпите до момента с фурната, когато уханието на домашен кисел хляб ще се разнесе из къщата :) А, да- защо аз съм много, ама много против маята, може да намерите на страничката на Вери и Милен, ето и линк ).

И така, омесих аз тестото към 4 и нещо и към 9 го сложих да се пече!
Защо пълнежа е спонтанен, четете надолу ;)

За тестото: 

  • Пълнозърнесто брашно- колкото душа ви иска
  • Груби пшеничени трици( моите ги взех от село…честно, баба ми се чудеше защо пък да го взимам това) – колкото брашното
  • 3-4 лъжици квас ( пак ви давам моите напътствия за квас,  ето тук
  • шепа и повече цели и небелени конопени семена
  • лъжичка сода и двечки оцет
  • сол на вкус
  • и моята “грешка”- кимион на зърна и АДСКИ много черен пипер
  • олио за разточване
  • и един Тодор за проготвяне на пълнежа ♥
Пълнежът:
  • …е най-обикновена неподправена салата от моркови, цвекло и магданоз :)
    Просто когато разточвах тестото, на масата имаше и купа със салата за вечеря, която Тодор беше направил, още преди да се прибера вкъщи; разточвайки, реших да си направя любимата вариация на хляб- на охлювче с някакъв пълнеж, та си щипнах малко моркови и цвекло- и ето ви чудна плънка за хляб!
  • …плънката е чисто добронамерена и целеустремена грешка- смешка!
За тестото- пресейте брашното, пресейте и триците. Разбъркайте ги добре със солта, кимиона на зърна (леле…много по-яко е от смлян кимион), черния пипер (аз изсипах прекалено много бързайки, но пък така ми харесва повече- хлябът е леко пикантен и много ароматен), конопените семена (ах, как само хрускат после, ах!) и содата. Квасът се разбърква с топла вода, сложих и малко оцет и малка лъжичка захар. Тя е по желание. Месите, месите и загъвате с кърпа в някоя купа, оставяте на топло и сега е ред на търпението ви да се докаже- дайте му 3-4 часа :) Междудругото, хляб с квас е супер подходящ за идните коледни празници, когато и без това си имаме доста работа из кухнята и през времето, за което хлябът втасва, така или иначе правим други вкусотии.
След това премесвате отново, аз разточих в олио и сложих от въпросната плънка. Разбира се може да е всяка една друга и то със същия, че даже и по-голям успех!
Аз лично все още най си харесвам Зеленчуковите тарталети (тук)♥♥♥ ,Хляба с моркови ( ето тук) и Веге Калцонето( то пък е тук/).
Но, както става във всяка кухня- готвим според наличните продукти, а не по книга, рецепта или блог!
Въображението си е ваше, я го пуснете на воля да се вихри!
И ето как изглежда суровото, невтасало тесто:
И две парченца от хляба с прекрасните цветове от спонтанния пълнеж:

wpicon

3 Responses to “Хляб с конопени семена, квас и …спонтанен пълнеж”

  1. Охххх Ваня. ох, ванилено чудо! Ръцете ме засърбяха! Само да си доставя поредната порция брашно… ще видиш ти! :-) Пълнежът хич не ме учуди, по ме учуди небеления коноп. Аз като си правя конопено мляко се чудя как да отделям черупчиците, чe те са бая здрави и дебели! Явно като минат през oгън не са чаk толкова непобедими :-)
    Слагам си и тази рецепта в wish-lista :-)

    • Мартинче Малинче♥
      Конопените зрънца са все такива неуморни! Но идеята е, че хлябът става чудно хрупкав, самите зрънца като ги сдъвчеш и се пукат много готино( Тодор даже ги хруска ей така- сурови, аз не ги обичам). А плънката не е необикновена, но изобщо не мислех да е с плънка и просто…имаше пред мен. Тодор и съквартиранта си говореха нещо, аз си меся и така…слагах каквото има ;)
      И искам снимка!(….хм, аз твоите трнировки си ги слагам в wish-lista!)

Trackbacks

Leave a Reply

