Хляб с квас, маслини и тахан

 Мимето казва, че квасът става чак на десетия опит. Не знам дали това е суеверие, но аз реших да сложа, пък да видим какво ще стане :)

 Исках да се получи от първия път, понеже съм нетърпелива за истински хляб с квас; досега бях яла само в Слънце и Луна, в DreamHouse мисля, че пак дават такъв. Ммм, а аз обожавам хляб и най-вече домашен! И особено този, за който ще ви разкажа сега!

Сложих аз да квася: пълнозърнесто брашно и вода се разбъркват добре, гъстота- като боза. Всеки ден се разбърква и се подхранва с още брашно и по необходимост вода. Може да добавите и лъжица мед или захар, за да ферментира по-бързо. В зависимост от t° в помещението, квасът е готов за 3-8 дена. Моят стоя за около седмица.
Ароматът накрая е кисел и наподобява боза. Има балончета и плътността е по-малка.Абе с две думи, става за месене, юХууу :)

След като си вземете нужното количество квас за хляба, подхранете отново– брашно и топла водичка и пак си го сложете някъде. Може да се съхранява и в хладилник, но аз мисля да го държа на стайна  t°. Това е!

А ето и продуктите за първия ми хляб с квас:

  • пълнозърнесто брашно
  • слънчо семе
  • овесени ядки
  • квас :)
  • лъжичка захар, лъжичка сол
  • топла вода
  • маслини Каламон без костилка( или по-мазни и сочни)
  • риган
  • тахан
  • мазнина за разточване

В купа се смесват сухите състваки за брашното, от кваса се загребват лъжичка, две ( аз на око преценявам колко трябва, но едва ли може да навреди, ако е в повече), разбърква се в топла вода и се добавя в купата. Тестото се меси до готовност, не бива да е твърдо. Оставяме да втаса.Сега го разточваме на намазнена повърхност- с кокалчетата на ръцете става най-добре. Трябва да е намазнено и от двете страни. След като дебелината стане по-малка от сантиметър, слагаме маслините, риганa и тахан. Навиваме на руло и слагаме в гореща фурна за 10-15минути, а после печем на по-ниска  t° за около 30-40 минути.

Ароматът на горещия хляб е простоват, някак много естествен, навява ми спомени за горещ летен ден, в който боса се разхождам по пътека от фин прах нагорещена пръст, а около мен са пожълтели класове пшеница….С торбичка от прост, селски плат, която нося на пръчка на рамо. За чешма със студена вода покрай пътеката…

wpicon

21 Responses to “Хляб с квас, маслини и тахан”

  1. Мммм, вкусен, истински хляб, а не като на магазина – дунапрен.
    А все повече ме радва факта, че голям процент от хората са се снабдили с домашни пекарни и си произвеждат на конвеир =)

  2. Здравейте, Ваня,

    Рецептата Ви е страхотна, но имаме един въпрос- не виждаме количеството на марихуаната нужна за постигането на ефекта описан в последния абзац.
    Благодаря Ви предварително,
    Ивелина

    • Хахах, дай на “ти”
      Работата е там, че просто няма такова количество ;) ефектът може да го получиш и без въпросната трева =)

  3. Прекрасна Ванилка,
    аз също съм против маята и купешкият хляб, не употребявам и животински продукти…затова и започнах да пека в нас содени питки с различни брашна и плънки, но ми стана много любопитно за тази квас, която правиш…колко време можеш да я съхраняваш и как..че ако я чакам 3-8 дни за едно печене…:( и също какво количество брашно към вода се слага (питам много, много, защото съм нова в кулинарията хаха)

    Благодаря за супер рецептите и снимките и настроението, което даваш :)))))

    • Аз пък ти благодаря, че ме четеш ☼

      Ах, квасът е толкова послушно нещо :) Слагаш вода и брашно, че да стане с гъстота на тесто за кекс. Всеки ден подхранваш с още брашно и ако трябва – вода. Самият квас видимо започва да се надига и да образува мехурчета на 3 ден( хубаво е да е на топло). Когато стане така, занчи е готов.
      Вече можеш да си взимаш колкото трябва и да слагаш пак брашно и вода, че да си запази обема. Веднъж, като се зароди квасът, може да се ползва години. Може да се сложи в хладилника за седмици, да се извади и подхрани на топло и пак ще шупне!

      Давай, квасът няма да те пребори! То си е съвсем естествен процес, който много хора са забравили :)

  4. Супер и наистина не звучи толкова страшно :) Още довечера ще захраня кваса…и вече съм развълнувана…:)))
    Благодаряяяя :)))

    • Като детенце ще му се радваш ;) Аз така бях- като виждах как се надига и почва да оживява :) хехех- имахме си нов живот в къщата!

  5. Та значи и аз се днес се пробвах на квасения хляб. Пълно фиаско. Кваса го гледах няколко дни върху парното и според това, което пише в рецептата мисля, че го докарах както трябва. Само дето балончетата не бяхо много големи ама иначе миришеше яко на кисело.
    Голяма излагация беше в изпичането, тъй де цялата среда остана сурова. Мъкаааааа! Толкова хубаво мирише,че ще си изям поне коричките. Не знам къде сбърках. Мама – баба Драга казва, че не е трябвало да го слагам първо в силна фурна, ама нали така пише в рецептата.
    Очаквам предложения и подкрепа за втория ми опит щото въобще не мисля да се отказвам.

    • Само така! Никакво отказване! И ще го докараш!
      А Боянке, аз понатам съм писала в един друг пост, че му открих цаката и аз! Понеже първите пъти, барабар и с тоя хляб, получавах не неизпечени, не не чак толкова бухнали хлебчета, както исках. Номерът е да оставиш хлебчето да втаса поне 6-7 часа и то на топло( моят не го втасвам в кухнята, че сигурно е 15 градуса там…).
      После технологията е точно както писах, тя даже и моята баба така ги пече- аз от нея съм прихващала повечето нещаи после съм ги пробвала. Печеш на силна фурна 10-15 минути, че да стане коричка, после намаляш на около 150 и печеш към 40 минути, като зависи колко е дебел хляба.
      За Бъдни вечер правих квасена питка, ама тя е висока 4-5 см, а като печа хляб в тавичка( като на снимката), му трябва повече време :)

      Така, като за начало, може от квасното тесто да направиш топки с големина като яйце и да ги опечеш само така :) Пак е ефектно и вкусно. Така ще усетиш колко време горе-долу трябва за тази дебелина :)

      Айде, успех и да се похвалиш ;)

  6. Да, да верно. Днес като си пуснах оплакването се поразшетах и по другите рецепти и разбрах, че е трябвало повече да втаса. Благодаря за напътствията, в следващите дни ще направя втори опит с по-малки топчета. Важното е, че на първи опит поне захванах бозичката.

    • абсолютно ме кефиш!
      веднъж като я имаш, може да я държиш в хладилник, ако няма да те има вкъщи по-дълго време ;)

  7. Ванилка, пак съм аз. Вчера те гледах по телевизията. Няма да коментирам, че Камелия ужасно ме дразни с простотията си. Сега пак за квасения хляб. На втори опит беше по-успешно. Малките топчета /както рече/ този път се изпекоха и в средата, на вид станаха толкова симпатични питчици та чак им ударих едно фото, пък за уханието е ясно от само себе си, вкуснииииииии….
    Обачеееее, много коравички ми станаха, мама, която е много зле със зъбите не може да ги яде, само аз си ги хрупам, днес съм си взела и две в офиса, щото викам си, една няма да ми стигне. Хвърлих по една и на Пенка и Зоя, първи дружки, та ако падат зъби да не са само моите.
    Квасчето го държа в една ниша в кухнята, само се притеснявам да не се сгъбичка , защото температурата през деня там е около 20 градуса. Пак ще меся и се питам дали да не сложа малко нахутено брашно, какво ще кажеш?

    • ахаххах :) зъбки, та зъбки :)
      значи- преди да се печат- намажи с мазнина отгоре, като се изпечат- напръскай с вода и веснага засгъни в кърпа:) Ще се отвърнат и няма да са твърди ;)
      А за нахута- това дори е по-добрия вариант за квас ;)
      За в хляб е супер и аз слагам( 1:4= нахут:пшеница, че е повече $$…)
      слагай всичко и ще станат чудеса :)
      А Камелка…се прави ама много! Не е такава иначе, аз бях доста доволна от отношението й :)

  8. Еее това сравнение с пътечката, чешмичката, босите крака, пепелта…….
    Сядай и почвай да пишеш:-) Направо ми залепи една усмивка на лицето поне за 1-2 часа.

  9. Въпрос на новобранец :) След като квасът образува балончета и така нататък, тоест готов е за месене, може ли да се съхранява в хладилника? И още – има ли някакво значение в какъв съд ще го държа? В смисъл – пластмаса, метал…
    Благодаря предварително!

    • Привет!
      заповаядай в сайта http://www.vanillka.com
      Там има много по-подробна статия за кваса и за месене на хялб снего =)

      И все пак- птговорът на въпроса ти е да, може =)

Trackbacks

Leave a Reply

